Jakub Gossányi pracuje ako Head of Development v HB Reavis Slovakia. Aktívne sa podieľa na najväčších projektoch developera u nás, no zároveň je jedným z iniciátorov projektu Dobré m(i)esto. V rozhovore prezradil viac o tom, čo ho na súčasnej Bratislave trápi najviac a či si podporou projektu skrášľujúceho mesto len "nekupujú" priazeň verejnosti.
Prečo sa HB Reavis rozhodlo v spolupráci s občianskym združením Dobré miesto a mestom Bratislava podporiť renováciu a opravu Námestia Slobody?
Bude to znieť ako marketingová fráza, ale záleží nám na kvalite verejných priestorov v meste, kde nielen pracujeme, ale najmä žijeme. Časy sa menia a ľudia očakávajú aj od súkromných spoločností väčšiu aktivitu. Sme radi, že aj na Slovensku sa pohli ľady a preto keď sme začali uvažovať nad spôsobom, ako pomôcť Dobré miesto bola jednoznačná odpoveď. Vedeli sme, že chceme pomôcť Bratislave a Námestie slobody bol priestor, ktorý si pomoc vyslovene pýtal. Nezaváhali sme. A nedá mi nezopakovať, nie sú to pre nás prázdne vety, pre nás ide o spôsob uvažovania a fungovania.
Ako ste spokojný s výsledkami verejnej súťaže na revitalizáciu Námestia Slobody? Splnila vaše očakávania?
Sme veľmi radi, že zmeny sa naštartovali a výsledok verejnej súťaže to len potvrdili. Je tu záujem meniť veci k lepšiemu. Tým, že architektúra je náš každodenný chlieb, vnímali sme celú súťaž aj samotné výsledky veľmi citlivo. Výsledok je skvelý. Námestie slobody dostane novú tvár, chytí druhý dych a zároveň sa podarí zachovať dušu priestoru. To bol aj pôvodný zámer a sme radi, že ho víťazný projekt nezávisle potvrdil.
Čo rozhodlo o tom, že práve tento projekt si zaslúžil víťazstvo? Dočkáme sa fungujúcej fontány Družba?
Bol to práve cit a pochopenie priestoru, čo rozhodlo o najlepšom projekte. Nechceli sme stavať nové námestie, to by bolo hriechom aj neúctou k stáročnej histórii Bratislavy. Pre nás všetkých je dôležité, aby sme si históriu pamätali, pretože nás formuje. Na tom dobrom sa dá stavať, to zlé treba napraviť. S týmto sme pristupovali aj k revitalizácii Námestia Slobody. Pýtate sa na fontánu, úprimne, fungujúcu fontánu si prajeme všetci. Nechcem dávať prázdne sľuby, realita je niekedy nekompromisná. Najprv musíme absolvovať prvé etapy revitalizácie, ktoré pripravia pôdu na tú najnáročnejšiu fázu a to opravu samotnej fontány. Zároveň bude potrebné fundraisovať ďalšie prostriedky, keďže momentálne zdroje by opravu nepokryli. To je mimochodom jeden z dôvodov etapizácie prác. My si ale veríme, že fontána bude. Držte nám palce.
Budú s vynoveným Námestím Slobody spokojnejší viac psíčkari alebo cyklisti?
Veríme, že spokojní budú všetci a najmä, že vynovené Námestie slobody priláka aj nových návštevníkov, pre ktorých to bude ideálna zóna oddychu. Okrem psíčkarov či cyklistov sme spravili veľa aj pre športovcov v podobe cross-fit zóny alebo mamičky s deťmi, keďže pribudne aj ihrisko. Plánujeme aj tienidlá, upravený trávnik na pikniky, priestor pre malé koncerty, literárne besedy či neformálne stretnutia. Hlavným cieľom je vrátiť námestiu život.
Aké spomienky sa vám spájajú s Námestím slobody?
Ako každý bratislavský vysokoškolák mám celkom bohaté skúsenosti s týmto námestím. :-)
Môžeme očakávať, že sa rekonštrukcie dočkajú aj ďalšie miesta v Bratislave? Ktoré to budú?
Základným poslaním občianskeho združenia Dobré miesto je zlepšovať a skvalitňovať verejné priestory v Bratislave. Je to naše hlavné mesto a príležitostí na zlepšenie je naozaj veľa. Ešte počas tohto leta priložíme ruku k dielu aj v Landererovom parku, ktorý všetci poznajú ako staré dobré Šafko. Tam podľa pôvodného projektu oživíme celú lúku, rozšírime plochu zelene, pribudne ihrisko aj psí výbeh a celkovo dostane priestor novú kvalitu.
Ako vnímate kritiku, že investori si podporou podobných projektov len vytvárajú alibi kvôli iným veľkým stavbám v meste?
Poctivý človek nepotrebuje alibi ;-) Moderná architektúra a s tým spojený development je dnes už postavený na iných základoch. Veľmi dobre si uvedomujeme, že ak chceme podnikať a vytvárať hodnoty, bez reálneho prínosu to nejde. Zrkadlí sa to na všetkých našich projektoch, ktoré samé svojou kvalitou a riešením priestorov prinášajú do mesta život. Žijeme v tomto meste a verte mi, že ako stavbárom a architektom nám chodenie do práce po rozbitom námestí nie je vôbec príjemné. Ak máme možnosť to zmeniť, radi pomôžeme. Je to naša povinnosť.
Cestujete do práce autom, MHD alebo na bicykli? Prečo?
Bohužiaľ nie vždy sa dá autu vyhnúť, ale keď sa dá, po meste sa pohybujem na bicykli. Vo firme sa snažím ísť príkladom, veď máme aj náš hi.bike sharingový systém. Všetci vieme, že Bratislava potrebuje alternatívu k automobilovej doprave. Bicykel je ideálne riešenie aj na stredné vzdialenosti. A čo si budeme hovoriť, po celom dni za počítačom je akýkoľvek pohyb príjemný.
Čo je pre vás najpálčivejšou témou vo vzťahu k mestu Bratislava a jeho urbanizmu?
Asi nepoviem nič prevratné, ale jednoznačne doprava a jej neriešenie. HB Reavis pôsobí vo viacerých európskych metropolách a občas nám je veľmi smutno, keď vidíme ako je na tom doprava v našom hlavnom meste v porovnaní s inými, dopravne exponovanejšími metropolami. Bratislava by si ako jedno pekné, nie úplne veľké mesto zaslúžila komplexnejšie prístup k téme dopravy a rôznych alternatív.
Ktoré miesto v Bratislave by ste najradšej vrátili späť v čase? A ktoré by ste najradšej z mapy vymazali?
Most SNP je nepekná jazva, ktorá svojho času zničila veľkú časť historického centra, v zásade oddelila hrad od podhradia, viem si Bratislavu predstaviť aj bez neho. No a ak by sa dal vrátiť čas, tak do doby, kedy ľudia viac žili s Dunajom, voda bola pokojnejšia.
HB Reavis má veľa úspešných projektov aj v iných európskych metropolách. Aký je rozdiel medzi zahraničím a Bratislavou z pohľadu kvality verejných priestorov a ich využitia?
Toto je veľmi ťažká otázka. Bratislava je z môjho pohľadu na inom vývojom stupni ako Londýn, alebo Varšava. Potrebujeme sa posunúť. Chcem veriť, že jedného dňa nebudú po Bratislave jazdiť autá na krátke vzdialenosti napríklad dvoch ulíc, obsadené iba šoférom. Prípadne, že Sad Janka Kráľa nebude väčšinu dňa prázdny. Potrebujeme sa naučiť že sú aj iné možnosti v doprave, alebo že chodiť von sa skutočne oplatí.
Ktorými vašimi zahraničnými projektami sa vie Bratislava inšpirovať?
Radi sa inšpirujeme Londýnom alebo Varšavou, kde je vzťah mesta a developera iný ako u nás a je tam cítiť aj iné vývojové štádium trhu. Napríklad náš Londýnsky projekt 33 Central má ako office budova v centre Londýna iba dve parkovacie miesta, pre telesne postihnutých a pre sanitku. Vo Varšave sa nám stalo, že si mesto vyžiadalo vyššiu budovu a tak tam teraz staviame najvyššiu vežu v EÚ. Inšpirácia ale funguje aj naopak, využívanie synergií je u nás realitou. Do Londýna sme priniesli náš veľkorysý prístup k priestoru a so vzdušnou dvojpodlažnou recepciou a strešnou záhradou sme mali veľký úspech pri spomínanom projekte 33 Central.
Na ktorý budúci projekt sa najviac tešíte a prečo?
Toto je záľudná otázka :-) Teším sa na projekt Stanica Nivy, ktorý má pre Bratislavu unikátnu kombináciu funkcií a jednoznačne posunie úroveň nákupov, zábavy aj verejného priestoru vyššie. Máme pred sebou aj projekt Mlynské Nivy - Košická, ktorý je zas vlajkovou loďou kancelárskych projektov, kde prinesieme nový pohľad na verejný priestor, ktorý ponúkne zeleň aj námestie o veľkosti Hlavného námestia v Bratislave. V štvrti Nové Nivy sa toho deje veľa, neviem si vybrať iba jeden projekt. Všetky svoje „deti“ mám rovnako rád. (smiech)